mandag 4. februar 2008

Kamilla, Kamilla hva tenker du nå?



Tanker. Mange tanker. Rotete tanker. Tanker på kryss og tvers. Hvor kommer de fra? Tankene. Oppstår de av seg selv? Et eller annet sted i det store univers? De dukker pluttselig opp. Og forsvinner. Hvor forsvinner de til? Tilbake dit de kom fra? Ut i det store univers? De blir borte. Eller ikke. Noen blir. Og nye kommer til. Flere på en gang. Vanskelig å bestemme seg for hvilken tanke man skal konsentrere seg om å tenke på. Tankeprioritering. Tenker jeg for mye? Tenker jeg for lite? Tenker jeg for mye på feil ting og for lite på rett ting? Tanker som flyter over i hverandre. Sammenslåtte tanker. Tanker som ikke er ferdig tenkt. Blir de noen gang det? Eller er de egentlig ferdigtenkte, men har en brå slutt? Som noen bøker og historier. En såkalt "åpen slutt".... Uforståelige tanker. Men også forståelige.

Hva tenker du på?
-Ingenting? Du tenker nok på noe likevel. Går det an å skru av tankene? Neppe. Selv når du tenker at du ikke tenker, tenker du. Det er en tanke.

Jeg tenker, altså er jeg. (Descartes)

1 kommentar:

Elisabeth N. Sævik sa...

Har du tenkt på muligheten for å opprette en tenketank? Det er jo moderne i vår tid! F.eks tenketanken Civita. =)