torsdag 14. februar 2008

Status quo - "eksamensangst"

Hva er egentlig opplegget med eksamen!?
Jeg har eksamensangst denne vakre morgen.
Og jeg har ikke en gang eksamen!

Forprøve til eksamen. En liten eksamen hvor man i beste fall kan oppnå resultatet "bestått". Jeg slapper av. Tvungen avslappning, for egentlig er jeg lite avslappet. Tankemessig. Har hørt det er lurt å slappe litt av og la det man har lest få synke inn. La det få godgjøre seg. Strukturtilpassningsprogrammer. Klimasoner. Virkningene av kolonitiden. Bærekraftig utvikling. Alle de forskjellige savannetypene. Utvilingsteorier.

Hva skjedde med tiden da ting var enten/eller. Mer konkrete. Bærekraftig utvikling for eksempel. "En utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge for at fremtidige generasjoner skal ha de samme forutsetningene som vi for å dekke grunnleggende behov." Tenk så greit det hadde vært å kunne satt et "punktum" med det. Men bærekraftig utviling er ikke så enkelt det. Det er faktisk veldig kompliserte greier full av gråsoner.

Jeg liker ikke gråsoner. Tenk så greit hvis verden hadde vært litt mer klar. Men den er ikke det. Det er en komplisert verden. Jeg er på vei ut av min naive boble. Og lenger tilbake. Men det er for sent. Den har sprukket. Jeg er ikke morsomme-le-av-nesten-alt-Camilla for tiden. Jeg bare er. Enkelt og greit. Men et sted langt inni meg er jeg glad. "Gled dere i Herren". Men det er en annen type glede. Den har jeg. Heldigvis.

2 kommentarer:

Elisabeth N. Sævik sa...

Du er virkelig ekspert på tankerekke-innlegg =)
Gråsoner er noe drit. Og bærekraftig utvikling er et av nåtidens mest misbrukte begrep. Og jeg har fått en plagsom Spiderman-vekkerklokke som gir et lite pip fra seg hver time. Og man må ha skrujern for å få ut batteriene. Løsning: sette den på et rom for seg selv. Og "og" var et veldig fint ord å starte nesten hver setning med idag!
Forresten er det deilig å bare kunne være som du skriver. Ganske heldig som har mulighet til det i ny og ne, eneste oppgave: eksistere.

Camilla sa...

Tar det som et kompliment og takker og bukker for det=) Jeg ler av spiderman-vekkerklokke!! Men er ikke poenget med ei vekkerklokke borte hvis den står i et annet rom!?