tirsdag 3. november 2009


Så nærmer det seg den tiden igjen.
Vi skriver november, og før vi helt har vendt oss til den tanken skriver vi desember.
Og DA er tiden virkelig like rundt hjørnet.
Kjoletiden. Finklærtiden. Og kjolen fra i fjor henger så fint i skapet. Og jeg tenker at den har litt feil snitt og lengde og farge og alt. Men det var nå det jeg fant, da. Men i ÅR. Ja, da kommer jeg i mål.
Hvert år er det det samme. Hver høst gjennomgår jeg de samme tankene. This fall i will make it! Tenker jeg og er fast bestemt på at det skal funke.

"Det sunne trekløver":
- trene
- spise sunt
- legge seg tidlig

For å begynne med det siste først. Alle vet jo at det er timene før tolv som gir den beste og dypeste søvnen. I alle fall er det det jeg er oppfostret med å høre. Og for å være helt ærlig er jeg faktisk ganske flink til det også. Helt fram til nå i det siste. Det har virkelig sklidd helt ut. Og jeg tenker som så, "Vhåttevvåh"! Da dette liksom er det eneste jeg klarer å gjennomføre av de tre ovenfornevnte punktene har det vel likevel ikke noe for seg, tenker jeg og lar klokka passere tiden for dyp og god søvn.

Spise sunt. Trene. Jeg tar punktene under ett. Intensjonen er der. Virkelig. Og jeg tenker hver dag et dette er en ny dag med skinnenede nye muligheter og blanke ark og hele pakka. Havregrøt til frokost og salat til lunsj. Jogging rundt Store Lungegårdsvann og en liten svipptur opp Fløyfjellet. Svetting på treningssenteret og ømme, godt brukte muskler til kvelden. Veien mellom intensjon og virkelighet er lang. FOR det jeg ikke nevnte var sjokoladekjeksene til kaffen etter middag. Den lille eventyrsjokoladen som hoppet mot meg i kantina. Is på halv pris. Det faktum at jeg ikke har praktisert "jogging" siden jeg ble tvunget til det i gymtimene på ungdomsskolen. Eller det at jeg ikke ennå har somlet meg til å betale semesteravgift på treningssenteret.

Og når tallene på nettbanken lyser julerødt mot meg, vel, da er ikke kjolen fra i fjor så ille likevel. Fullt ut brukbar. Og hvem bryr seg om fjorårets vs. årets snitt likevel! Det betyr ikke så mye i den store sammenhengen, tenker jeg. Den er i grunnen ganske så fin den kjolen fra i fjor. Og når det gjelder "det sunne trekløver" har jeg bare en ting å tilføye:
- Pinnekjøtt! Hitover! Jeg er klar for julebord til lørdag! Beinklar!!

Ingen kommentarer: