tirsdag 22. desember 2009

ADVENTSKALENDER
22. Desember

Jeg har innsett at denne briliante ideen med julekalender her på bloggen min kanskje ikke skal føres inn på lista over "best utførte ideer". Om jeg hadde hatt en sådan liste. For, tro det eller ei, jeg har faktisk ikke det. Poenget med en adventskalender er jo at det skal skje noe hver dag. Dette er jo ikke tilfellet her. Kalenderen her inne er omtrent like stabil som snøværet på sørlandet. Hvis vi ser bort ifra denne jula. Og det synes jeg absolutt vi skal gjøre. På snøværets stabilitet, vel og merke. Sånn ellers synes jeg ikke vi skal se bort fra jula.

Jeg har kommet hjem. Til mitt barndomshjem. Hjem til familie og ei lita tettbygd bygd et lite stykke fra annen sivilisasjon. Men med dagens veinettverk er det i bunn og grunn ikke så usentralt likevel. Det bare føles sånn med en gang jeg kommer hjem nå når jeg er vant med noe annet. Men det er hyggelig. Ute snør det. Traktorer brøyter til bygdebarnas store fortvilelse. Hvor skal de nå ake? Men fortvilelsen legger seg i takt med nysnøen. Helt til traktoren kommer tilbake. Men så lenge ingen strør grus eller salt, blir ikke fortvilelsen til angst. Jeg sitter og strikker foran peisen mens julemusikken toner og julekakene godgjør seg i steikovnen. Jul hos familien osestad/fidje er spising. Metthetsfølelsen slipper ikke taket. Ingen skal gå sultne i jula her i huset. Ikke et øyeblikk. Og skulle det skje at sulten skulle komme snikende likevel, er kakeboksen aldri langt unna...

I dag er det 22. desember. Det er 2 dager igjen til julaften og 4 dager igjen til min bursdag. Bittelille julaften. Tradisjonen tro er det i kveld juletreet skal pyntes.

Ingen kommentarer: