lørdag 5. desember 2009

ADVENTSKALENDER
5. Desember

Bak dagens luke skuler det seg......
EN FRUKT! En årntli julefrukt.

Jeg kan videre informere om at den frukten som er avbildet på dette bildet slett ikke er noen mandarin, selv om mange fremdeles tror det og dermed feilaktig kaller dem for det. Men Norge sluttet å innføre mandariner en gang på 90-tallet...
Frukten du derimot putter i deg nå rundt juletider, er klementin. En klementin er en kryssning mellom appelsin og andre sitrusfrukter. Videre kan jeg fortelle deg at klementiner i utgangspunktet er stenfrie.
"Nei, heyheyhey!" Tenker du sikkert nå. "Jeg har spist klementiner med steiner. Opp til flere faktisk!"MEN da kan jeg informere om at dette kan være fordi klementintreet har vokst for nærme et sitrontre. Dermed har pollen fra sitronblomsten kommet over i klementinblomsten. Du spiser da en hybrid. (Hvis du vil vite mer om klementinen, kan du lese om det på wikipedia eller bama. Det er herfra jeg har skffet meg info...)

Ingen kommentarer: