mandag 26. mars 2007

Ting du kan gjøre når du kjeder deg

Vet ikke hvordan det er med deg. Men jeg kjeder meg av og til. Noen ganger når jeg har kjedet meg en stund mister jeg rett og slett hele fantasien til å finne på noe. Da er det om å gjøre å finne på noe, et eller annet, hva som helst, før fantasien og lysten til å gjøre noe forsvinner helt. Fikk en mail en gang om hva man kan finne på når man kjeder seg. Til og med ikke jeg kunne funnet på å gjøre alt dette for å unngå kjedsomhet. Men den var jo litt festlig likevel...

  • Trykk på øynene dine for å oppnå festlige lysshow. Ved å trykke på forskjellige deler av øyet oppnår du merkelige effekter. Kommer det flere bilder på netthinnen din hvis du presser svakere eller hardere? Hva med flere fingre samtidig? Oppnår best effekt ved å sitte i et opplyst rom...
  • Se på en gjenstand en stund, lukk øynene og se på konturene som sitter igjen på netthinnen. Det tar omtrent 30 sekunder fra du fester blikket på et objekt til det dannes et "after image" når du lukker øynene. Og den varer omtreent like lenge som du stirrer. Denne kan du med hell kombinere med den øverste leken der du presser fingrene på øyet.
  • Sett deg på en snurrestol og snurr til fu blir svimmel. Fest blikket på et punkt i rommet, og hold fast ved dette punktet så ofte som mulig mens du snurrer seg selv runst på en kontorstol. Se hvor mange ganger du klarer å snurre før du blir så svimmel at du ikke kan stå oppreist. Tiden bare flyr fra deg med denne leken!
  • Gå rundt et teppe og lat som om du befinner deg på toppen av et fjell. Her er poenget at du tør å gå så nærme teppekanten som mulig uten å falle ned. Se for deg elva langt der nede, vinden som blåser... Fantasi er svært viktig når du utfører denne øvelsen.
  • Fest blikket i ryggen på en fremmed person helt til vedkommende snur seg. Her slår det velkjente «Det-er-noen-som-stirrer-på-meg»-syndromet inn. Eksperimentér med hvor lang tid det tar før noen snur seg. Gjør kvinner det raskere enn menn? Perfekt buss-moro.
  • Løft opp en hund og la den se verden i ditt perspektiv. Tenk litt på dette; hunden din kan ikke se verden på samme måte som du gjør. Hva med å løfte hunden rundt om i huset for virkelig å vise den hvordan alt ser ut fra et menneskelig perspektiv? Husk at den aldri har sett hva som er i skuffene du åpner, og hva du har på bordet. Når du går lei kan du legge deg på magen for å se alt slik hunden din ser det. Denne leken kan bare utføres hvis du har tilgang på hund.
  • Hvor lenge klarer du å holde øynene oppe uten å blunke? Du kan prøve mange ganger og ha din egen lille turnering. Skriv oppresultatene og prøv å slå din egen rekord.
  • Send julekort, påskekort, bursdagskort osv. til folk du ikke kjenner. Det kan være spennende å se om du får noen tilbake.
  • Se på TV og repeter alt som blir sagt med nordnorsk dialekt. Lurer på hvordan Frithjof Wilborn høres ut da.

6 kommentarer:

bjarnebs sa...

HAHHAHHAHAHHAHHAHAHHAHA! Kjem aldri til å kjede meg meir...

MEN, for den som ikkje er så kreativ med å finne på ting da.. så har ein jo alltids YouTube da.. underhaldning i ei evig mengd med timar.. vil anbefale å stikke innom her og sjå på lista over dei beste YouTube filmane i 2006!

Camilla sa...

Oioioi... morsom du, Linn... hehe, du e i storslaget i dag! Må innrømme ein liten skriveleif der, ja. Må nok snurre ganske så lenge hvis man ska snurre heilt t fua bli svimmel. Men på ei anna sie så har man tidsfordriv for ei go stund da!

theandersens sa...

Off..tenk kå svimmel resten av kroppen e då, når fua au e svimmel liksom..oi.. Litt kult det ja. Så at du hadde skreve det æ au, å så tenkte æ litt på det, smeil litt, men ikkje noe mer enn det, og las videre. Så kikker jeg inn her, så har selvfølgelig Linn kommentert det...hehe. Konge:) Då smeil æ ennå meir, for nå ser æ for mæ ei fu som e svimmel, ho må jo bare vær trill ronn..hehe..du, å du, dette kjenne æ konne blitt ei himlane god tankerekke!

karen sa...

Jeg mener å tro at jeg ikke hadde kommet på å gjøre noen av disse tingene om jeg hadde kjedet meg. Jeg regner med at når jeg kjeder meg så skrur hjernen seg av, så da er de tingen mulighet for kreative ideer å søke etter.

Aud Torill sa...

Camilla, du he i gronnen gløymt ein vesentli ting... næmli å smøra vaselin på dørene... men den vett du jo at du allerede he brugt opp! :D

Camilla sa...

Karen: Min hjerne skrur seg også av når jeg kjeder meg. Jeg mener det er derfor jeg kjeder meg... Men nå er jo lista med ting å finne på klar... Trenger ikke tenke ut noe:p

Audi: Vaselin var liskom fjorårets greie;) Dessuten... kan ikke akkurat fly rundt på internatene her å smøre vaselin! Det blir liksom litt... dumt...