torsdag 16. oktober 2008

Dråpen

"Dråpen
henger der
ikke".
(Et dikt av Jan Erik Vold)


Et banalt dikt egentlig. Men jeg liker det. Det gir meg assosiasjoner til noe flyktig. Noe som er, men som så brått ikke er der lenger. Og noe som ikke kan komme tilbake når det først ikke er mer. Greit, det kan alltid komme flere dråper. Men "dråpen" kan aldri komme tilbake. Den som hang der, men ikke henger der.
Det er det jeg føler diktet forteller. At det er underforstått at den hang der engagn. Dråpen som ikke henger der. Det skal så lite til for en dråpe. Å falle ned fra grenen den henger i. Pluttselig blir den borte. Da er den ikke mer.
Diktet minner meg om at jeg må bruke mulighetene som oppstår.

3 kommentarer:

Linn sa...

Den der va jysla dyyybå. Æg he jo det diktet på veggen, men he aldri tolka det på den måten. Og æg kalle meg ein litteraturviter. Shame on me.

Marianne sa...

like da dikte... han får sagt masse me få ord....

åslaug abigail sa...

Å, Camilla, eg like og det diktet =) og så e det kort og lett å huska =)