tirsdag 21. oktober 2008

Gode grunner til å spise sjokolade



Jeg har lyst på sjokolade. Jeg sitter og skriver oppgave og kjenner virkelig på behovet for sjokolade i dette øyeblikk. Eller... egentlig er det vel sjokoladekjeks som frister mest. Min store svakhet, sjokoladekjeksen. Heldigvis (kan man vel kanskje si) har jeg ikke sjokolade i min forvaring. Det er også for sent å jogge ut å kjøpe. Jeg legger mine planer om sjokolade eller sjokoladekjeks på hylla.

Her om dagen ryddet jeg i en skuff. Det er mye rart som kan komme til å dukke opp under "skufferydding". Jeg snublet over en kopi av en artikkel om gode grunner til å spise sjokolade. Det var en forskningsgruppe ved Harvard University som hadde foretatt en undersøkelse (en ganske omfatender, vil jeg påstså), og kunne konkludere med (og jeg siterer): "Ny amerikansk forskning viser at de som spiser moderate mengder sjokolade opptil tre ganger i måneden lever lenger enn de som lar være".

Og de gode grunnene lyder som følger:

  • Forlenger livet: kakaobønner inneholder antioksidanter som forebygger kolesterol.

  • Hjelper mot stress: sjokolade inneholder syrer som beroliger og hjelper deg å slappe av.

  • Gir velvære: det er flere vitenskaplige grunner til det. For eksempel reduserer lukten av sjokolade frekvensen på hjertebølgene.

  • Gir ikke kviser: det finnes egentlig ingen vitenskaplige bevis på at sjokolade gir kviser.

  • Gjør deg ikke fetere: ifølge ernæringseksperter er det umulig å si at en type mat gjør at du legger på deg. Så lenge du ikke inntar flere kalorier enn du brenner opp.

  • Kan styrke konsentrasjonsevnen: spesielt hvis du spiser sjokolade midt på dagen når sukkernivået i kroppen generelt er lavt.

  • Kan gjøre deg kvikkere: sjokolade inneholder det stimulerende stoffet theobromin. Detter er et koffeinlignende stoff, men har ikke samme bivirkninger som koffein.

  • Næringsrik: 50g melkesjokolade inneholder 110mg kalsium, 1,2mg jern og 45mg magnesium. Men man må spise 7 slike sjokoladeplater for å få i seg den anbefalte daglige dosen av disse mineralene. (og så store mengder kan nå kanskje bli litt vel mye av det gode, tenker jeg...)

Føler nøkkelordene i denne forskningen er "moderate mengder", for ikke å snakke om "opptil tre ganger i måneden". Er det liksom mulig? 3 ganger i måneden!!

4 kommentarer:

Elisabeth N. Sævik sa...

Kommer ikke over at sjokolade 3 ganger i måneden er moderate mengder...Forskningen nå til dags altså. Det her betyr jo egentlig at man lever lenger ved å nærmest aldri spise sjokolade. Kunne de ikke finne ut at det er litt antioksydanter i sjokolade - sånn som det er i kaffe?!
Tror jeg må bestille meg en forsknngsrapport som konkluderer med det!! (god sosialistisk stil!!)

Marianne sa...

synst dei kunne funne ut at me kunne eta litt meir enn 3 gonga i månen, da va ikkje mykje... men me får vel trøsta oss me at da i alle fall e litt sunt... hehe

Anonym sa...

MEN vist du ete 5kg sjokolade tri gonger i månen, blir d fortsatt rekna så moderate mengder?

For meg betyr egentligt barra detta at eg må eta mer sjokolade...

Camilla sa...

Elisabeth: Ja, d var egentlig et litt negativt resultat i denne forskningsraporten for oss sjokoladeelskere. Det var liksom bare pakket sånn at det så bra ut...

Marianne: Konge at du er en blogger du å=) Enig! Det var liksom litt vel lite med 3 ganger i mnd synes nå jeg! Det er jo ikke en hver helg en gang...

Grete Kristin: Koselig med kommentar fra deg her på bloggen min=) Tru kanskje poenget var at du kunne spise moderate mengder opp til tre ganger i mnd. (max 3) Men du er nå der du vel...