søndag 22. februar 2009

Fastelavn

Når du hører ordet Fastelavn (ja, det skrives faktisk sånn), er det da ca. dette bildet som dukker opp hos deg:

Det er et sånnt type bilde jeg assosierer til dette ordet i alle fall. I dag er det fastelavnssøndag. Jeg har spist x antall boller. Mer enn det som var tanken. Det pleier å bli sånn. Men hvorfor er det bilder av boller som dukker opp med tanke på denne dagen? Hvorfor spiser man ekstra gode boller akkurat denne søndagen? Hva er greia med fastelavnsøndag, blåmandag, fetetirsdag og askeonsdag? Min kunnskap omkring disse dager kommer til kort. Jeg søkte det opp på norsk nettskole for å finne ut av dette. Fastelavnssøndag er dagen for fråtsing. Bollene henger igjen fra dette. Blåmandag skulle det være dårlig mat sånn at man var klar til Fetetirsdag. Denne dagen er etter gammel skikk den siste dagen før fasten setter inn. Ut fra dette er det jo selvsagt hvorfor den har navnet "fetetirsdag". Spis-spis-spis. Jada... Askeonsdag strødde de aske i maten for at den skulle være vond. Det var altså denne dagen fasten begynnte.

Men, anyway, vi går inn i en fastetid. "Faste = å avstå fra det som ikke er nødvendig". En tid til ettertanke og refleksjoner. Klarer du å avstå fra det som ikke er nødvendig å bruke så mye tid på? Å avstå fra TV-titting? Internettbruk? "Overflod" av mat? Og andre ting som opptar din tid? Tid som kan brukes til Bønn. Til Bibel. Til kvalitetstid med Gud. Til å være stille.

Er du med? Utfordringen er herved gitt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det bordet, eller det oppå bordet så himla godt ut! Nå ble jeg sulten her!

Christina sa...

Kan nok ikke ta en slik utfordring. Jeg kan godt lese i bibelen, men må nok spise min daglige dose med fylte påskeegg samtidig :D