fredag 8. mai 2009

Frigjøringsdagen!



8. mai 1905. Dagen da Norge endelig får sin frihet.
Dagen da Sverige ikke lenger skal få bestemme over oss.

8. mai 2009. Dagen da Camilla har sin siste undervisningsdag dette året.
Dagen da lærerne ikke lenger skal få bestemme over meg.
Bare eksamen gjenstår. Men jeg bestemmer selv hva, når og om jeg vil lese.

Vi har på en måte noe til felles, Norge og jeg.
8. mai er vår frigjøringsdag.
Dagen da vi kunne begynne å styre oss selv.

Vi har hatt avsluttning på skolen i dag. Med leking, mat, kake, tale, fotografering og blomster.
Ja, det er voldsomme greier. Skikkelig skoleklassemiljø. Kjenner meg litt vemodig.
Lurer på om Norge kjente seg vemodig.
Det er noe med det, når man ikke lenger har noen "autoritet" å stå til ansvar for.
"You're on your own", liksom.
Tenke sjæl, som det heter.

Og godt er det. Tenk så stress å skulle tenke for hverandre!

3 kommentarer:

Marianne sa...

Denne likte jeg så godt Camilla at jeg sier: gratulerer med frigjøringsdagen!!! :-)
(Og lykke til med eksamen)

Siri Beate sa...

Eg smile!

Marianne sa...

va ein kosli dag!!