fredag 8. januar 2010


Vi skriver 2010. Og har gjort det i ei go uke allerede. Hvis du da ikke er av den typen som glemmer deg bort og skriver 2009 til langt inn i januar. Jeg pleier å være sånn at jeg skriver fjorårets årstall lenge etter nyttår har markert inngangen på det nye. Men til nå har jeg klart meg. Og har jeg skrevet det til nå, 2010, blir det liksom for dumt å vende tilbake igjen. Vi skriver to-null-en-null, det er vi alle enige om. Så lenge vi går etter samme tidsregning er det ingen tvil om det. Men å si det, det er en helt annen sak. For hva skal vi egentlig si? Dette har det vært mye debatt om. Og språkrådet har nå altså gått ut og sagt at vi skal fortsette som før og si totusenog-. Sylfest Lomheim: Du var på god vei til å bli en liten helt. Men her skuffer du. Jeg kjenner jeg sier totusenogti like frivillig som jeg sa nittenhundredeognittiåtte. Og det gjorde jeg jo ikke. Jeg trot at folk etterhvert vil finne ut at det enkle er og blir det beste... På sikt. Det tar alltids litt tid før en får svingt seg rundt og prøver noe nytt. Og det nye året kom, som det alltid gjør, litt brått på. Men nå er det her. Og jeg gleder meg. Jeg har hatt en positiv opplevelse at 2010 så langt. Dog litt kald, men like fult positiv.

En uke fra eller til; jeg ønsker dere alle et riktig godt nyttår! Håper tjueti vil bli et bra år:)

1 kommentar:

Marianne sa...

godt nytt år te deg og!! (eg e endå seinare enn deg...)
eg må sei at foreløpig så e eg enig me Lomheim, og seie totusenogti, men du skal ikkje så sjå vekk frå at eg forandre meining etter kvert, og blir enig me deg;) synst berre da e litt merkeli å sei foreløbig... ;P