søndag 30. mars 2008

I natt

...skal vi stille klokken.
Jeg blir alltid litt forvirret av all denne klokkestillingen.
Det tok lang tid før jeg lærte meg når vi skal stille klokken frem og når vi skal stille den tilbake.
Men jeg vil slettes ikke påstå at dette er fordi jeg er treg i oppfattelsen, mindre intelligent eller noe som helst i den retning.
Klokkestilling forvirrer meg simpelthen.
Jeg har nå endelig lært meg en fabelaktig huskeregel for å vite vilken vei man skal stille klokken:
Den skal alltid stilles mot sommeren!!
Kjempelett og uforvirende og huske.
Dette lærte jeg meg i år. Etter 21 år i forvirring.
Strengt tatt er det vel mindre enn 21 år. Tror neppe jeg brydde meg om denslags problematikker før jeg lærte klokken sånn i 6-7års alderen. Og selv da gikk det nok en liten stund (evt. noen år) før jeg tenkte over dette fenomenet med å drive å stille klokken frem og tilbake år ut og år inn.

Til tross for at jeg (endelig?) har funnet ut om klokken skal stilles frem eller tilbake i tid, forvirrer dette meg. Får vi sove lenger om morgenen eller må vi stå opp tidligere i forhold til "gammel tid"?
Blir dagene lengre eller kortere?

Men hvorfor stiller man klokken i det hele tatt???
Hvorfor ikke bare være fornøyd med tiden som den er?

Noen som har et tilfredsstillende svar på det?

4 kommentarer:

åslaug abigail sa...

Eg har nettopp lært det der eg òg viss det kan trøsta. Men eg e litt usikker på akkurat koffor me stille klokka.
Det ska eg innrømma...

Camilla sa...

Her trodde jeg at noen hadde kommet med et svar til meg... men neida, den gang ei=)

Ingerine sa...

Vi stille klokka en tim fram om sommeren for å utnytte sollyset om kvelden. Og motsatt, for å utnytte lyste om morgenen om vinteren. D e faktisk et ganske so enkelt svar. Å som en liten serviceopplysning - d e ikje alle land i verden som bruka ditte med sommer-/vintertid! (Som f.eks dei sære islendingane)

So slik e d med den saken ;)

Tagholdt sa...

Jeg velger å legge skylden på russerne. Enkelt og greit!