fredag 28. desember 2007

Looking back


Jeg leste i Vårt Land i dag at å se tilbake over skulderen hjelper deg å se framover. Et tilbakeblikk i ny og ne er altså sunt.

Camilla 20 år gikk fort. Nå som jeg har blitt 21 kan jeg nesten ikke huske at jeg var 20 en gang. Hva skjedde med året? Hvor ble det av?

Tradisjonen tro (nå er det i alle fall blitt en tradisjon) startet mitt 20. år med besøk av Karen og Ingerine. Det er en fantastisk tradisjon jeg setter STOR pris på. Tenk at noen i det hele tatt gidder å kjøre hele den veien år etter år!

Januar for forbi, som januarer pleier å gjøre. For å være helt ærlig husker jeg lite av januar anno 2007. Ingenting nevnt, ingenting glemt;) Januar ble til februar, og februar var en måned med mye småreiser. Helgeturer (nei, ikke turer med Helge) preget denne vintermåneden. Tur til Bildøy på misjonskonferanse. Tur til Finnøy og Talgje. Tur til Nannestad. Reising. Buss. Så må vi jo heller ikke glemme (grøss og gru) snø! Masse snø! Snø som Sørlandet ikke har sett på en mannsalder. Det var så mye snø at det nesten var moro til og med. Mars kom med vår i luften og et løfte om at etter en kald vinter blir det alltid atter sommer. Årets første softis ble kjøpt og spist. "Jeg velger meg April..." skrev Bjørnson en gang. Dette var måneden jeg egentlig skulle blitt lovlig på norske veier. Men slik skulle det ikke bli. For første gang i mitt liv strøk jeg på noe. En erfaring rikere spankulerte jeg rundt i enda 1 1/2måned før lappen var i boks. Først i Mai fikk jeg den. Faktisk bare så vidt det var mai. 31. var datoen. Ellers var mai preget av planlegging til både skolebryllup og diverse avsluttninger på det ene og det andre og tentamensvakter så det holdt. Mitt siste halvår som miljøarbeider på KVS gikk fort, og før jeg fikk sukk for meg var det pluttselig Juni. Sommeren nærmet seg virkelig med stormskritt. Fisking av sandkrabber er et stikkord her. Patrick knuste/drepte/moste (velg det som passer best) sandkrabben min "Frank". Jeg bærer ikke nag, jeg bare nevner det... Avsluttningsfesten kom og med den fulgte grining og snufsing. Et år var omme. Mange nye bekjentskap var dannet og erfarigner og opplevelser å ta vare på.

Sommerferien kom med regn, regn, jobbing og atter regn. Spar. Kjølerom. Kjøring. Jobbing. Det er det som preger siste halvdel av juni og forsåvidt ca. hele Juli. Men jobbingen ble avbrutt av en konge helg på Skjærgårds. Kanalåpning og Dronningbesøk er et annet viktig (!) stikkord for denne sommermåneden. I tillegg til min lille ferie fra Spar, hvor jeg i stedet jobbet på Lyngdal Bibelcamp. All denne jobbingen (jeg hadde faktisk 4 dager fri i løpet av sommeren) fortsatte videre inn i August. Jeg drog til Bergen og startet mitt nye liv som student. Ikke mer internat. Betale husleie. Lage middag selv. Handle maten selv. Bo med "bare" 3 andre. En overgang. Nye ting skremmer meg samtidig som jeg ser frem til nye ting... September kan tenkes på som "gjensynsmåneden". Det var Pit Stop i Bergen, og gjensynet med KVS-folk var gledelig! I tillegg var det studieuke og jeg var rundt og besøkte venner og familie i andre deler av landet. Gledelig=) Det var også denne måneden det kanskje gikk opp for meg at jeg virkelig ikke er så selvstrukturert... I Oktober hadde jeg min første uke i praksis. Har hørt fra alle at det er veldig mye stress med praksis. For min del var praksisukene de mest avslappende i hele halvåret med Samfunnsfag. Det eneste som var stress var at jeg måtte stå opp kl. 6 om morgenen. Ellers var oktober måneden bofelleskapet ble utvidet med 2 gullfisk. Oktober forsvant like fort som den var kommet og pluttselig var det November. Praksisen fortsatte. En måned preget av mange tanker for min del. Jeg fikk virkelig erfare at livet virkelig går i bølgedaler. Jeg begynnte på Badminton. Og fortsatte ikke... (så i praksis har jeg vel egentlig sluttet igjen). Min sosiale krets i Bergen ble smått utvidet og nye bekjentskap formes til vennskap.
Desember. Eksamensforberedelser. Lange dager på lesesalen. Stressing over mangel på stressing. Masse juleforberedelser og julestemning. Nissene på Låven. Eksamen som gikk elendig. JUL. Hjem til mammas krumkaker. Sitte foran peisen med ei god bok. Slappe av. Handle julegaver. Kjøpe juletre med pappa. Dette har vi alt vært gjennom. Julen er min favorittårstid!!

Så var året snart slutt. (Men et års slutt er vel egentlig ikke en slutt, bare starten på noe nytt...)Mye skjedde visst likevel da Camilla var 20. Det gikk bare så fort at jeg ble usikker på om jeg fikk det med meg. Nå skriver jeg Camilla 21 år. Dette året skal jeg skaffe meg enda flere erfaringer og opplevelser. Forhåpentligvis vokser jeg på dem og lærer noe om både meg selv og livet som sådan.
Vanligvis har jeg ikke nyttårsforsetter. Jeg tror man kan stoppe opp og tenke over hva som bør begynnes med og hva som bør sluttes med (som stort sett er hva nyttårsforsetter går ut på) når som helst. Det er vel ikke nødvendig å vente helt til tampen av året med det..!? (oi, dette ble en lang digresjon), men i år har jeg et. Jeg skal bli flinkere med dette komplimentgreiene. Jeg har nevnt det før. kanskje har det bedret seg litt. Jeg vet ikke. Men jeg skal ta det med meg inn i det neste året også. Så skal jeg bli flinkere til å se det positive i ting. Opplevelser. Andre mennesker. ja, i det hele tatt... Og vips så kom det visst noen nyttårsforsetter likevel=)

Har du noen nyttårsforsetter i år?

4 kommentarer:

karen sa...

Hehe... Jeg måtte nesten le litt form seg selv når du kom til dette med Helge, minner meg om "Helgevasken" som skulle gjøres i en eller annen leilighet i en eller annen fortelling.
Ellers har jeg to spm;
- hva skjedde med at du ikke nevner tur til Karen i juli:)
- og det triste, at fiskene faktisk døde. Sorg i Borgemester Platous Gate er et faktum.

Nyttårsforsetter? Jeg er ikke sikker på om jeg har noen... Kanskje kommer jeg på noen innen vi treffes på mandag. Eller det er vel ett. Det omhandler fisk, men det kan vi diskutere nærmere når vi treffes.

Gleder meg til mandag!

theandersens sa...

Så koselig å lese:) Det va ein lur ting. noe enhver blogg burde ha. Kan vær æ stjele ideen..hehe

Camilla sa...

Karen: Burde jo absolutt nevnt bursdagstur til deg i Juli! Beklager virkelig den glemselen... Fiskene derimot... nja, skeptisk:p
Et fiskenyttårsforsett!? Hmm... Kreativt!

Sveinung (eller Erna?): Så koselig at det var koselig å lese=) Stjel gjerne ideen du... Ikkeno' copyright på dette!

åslaug abigail sa...

God ny år, Camilla =)
stjele årsoppsummeringa di eg òg..
Ka har du ellers venner til?